Deklarace moravského národa - používaná grafika

Naší pozornosti neuniklo, že na po prohlášení Deklarace moravského národa založených stránkách www.moravskynarod.cz se nějak zvlášť viditelně neprojevovala (neprojevuje) moravská symbolika v podobě grafického návrhu stránek. Nicméně v postupně se rozšiřující nabídce nahoře na stránce přibyl později i odkaz na koncem ledna 2017 založenou "facebookovou" stránku (k tomu viz informace z 28. ledna Deklarace na facebooku a článek z 19. února 2017 Příspěvky a úvahy o Moravě a Moravanech).

Poznámka: Koncem ledna 2017 (30. 1. 2017) vznikla rovněž na Facebooku stránka Moravský národ, která texty zveřejněné na stránce moravský národ přebírá také.

V závěru druhé únorové dekády se na stránce Deklarace moravského národa (Facebook) objevil příspěvek "LOGO: Deklarace Moravského Národa. ... jak se Vám líbí ?" představující návrh jednoduchého grafického pojetí loga deklarace vypadající jako písmena DMN - prostě mající podobu počátečních tří písmen názvu (první písmeno velké, ostatní malá; modrá-žlutá-červená). Někomu připomínalo sparťanské barvy, jinému zase rumunskou trikolóru (poznámka k tomuto názoru: pořadí barev jsme neověřovali).

A: "Sparťanský barvy nebrat!"

B: "To je RUMUNSKO"

C: "Je to lepší jak tam mít orlici která upřednostňuje jen jednu skupinu Moravanů když tak obě, jak má Jm nebo raději žádnou."

D: "Vytvořte sami LOGO. Rádi příjmeme od Vás návrhy."

V diskuzi vystupovalo jako diskutující, jak se zdá, tři až pět osob. Návrh vydržel společně s příspěvkem zveřejněn tak dva nebo tři dny, a poté byla jím vyvolaná diskuze i s příspěvkem skryta (pro čtenáře to znamená, že byla smazána). Jako logo Facebook stránky Deklarace moravského národa se pak hned 20. února objevuje pro tu chvíli to, co vidíte na obrázku níže.

Logo Facebook stránky
Deklarace moravského národa
zobrazující se 21. února 2017

Něco z té zajímavější části diskuze, co má vztah k tomu, co vidíte výše, se však přesto podařilo zachovat. Skutečná jména byla pro jistotu nahrazena přezdívkami:

A: "Dobrý večer. Osobní názor od srdce...ta Moravská orlica, náš symbol, tam dost chybí.......A taky nechápu, proč bychom se pořád měli vzdávat povýšení našich, Moravských barev, římským císařem. Pohrdat hrdinstvím a oddaností svých předků, díky kterým jsme uvedené privilegium dostali do užívání(na rozdíl od některých jiných), to můžou jen nevděční darebáci! Děkuji."

B: "Kdyby šlo opravdu o dodržení a povýšení na zlatou, tak nic proti, ale kdo užívá místo žluté jen zlatou? . i když takové barvy a materiály existují mnozí mají takovou plachtu ve své lékárničce, proti podchlazení nebo ve vánoční kolekci ,a vidět zlatou nebo žlutou je přece velký rozdíl.. Každý má přece právo se hlásit k té, která mu vyhovuje. nebo odsouhlasili jím zvolení zástupci."

C: "Vidím, že na Svatoplukovy pruty stále mnoho Moravanů nedbá. Hlavně, že JÁ mám pravdu. Ach jo"

A: "U té žluté dost zanikají kontury písmene. Protože se de facto jedná o zlatou, mohla by být barva méně citronová a o něco sytější - více odpovídat té zlaté barvě. I když možná klame mé barevné nastavení obrazovky. Ale není to kritika. Návrh se mně líbí."

B: "JAK PRAVIL MŮJ ZNÁMÝ ----Dokud nenastane souhlas můžeme diskutovat . Jak nastane souhlas a shoda, pak není o čem diskutovat. Souhlas likviduje diskuse u souhlasu pak už není o čem a máme po ftákách."

D: "Dobrý večer. S tím "Jak pravil můj známý" plně souhlasím. Bohužel, ohledně Moravských barev ve shodě asi nebudeme.......ale takový je život."

B:"Tak to ještě dlouho po ftákách asi nebude"

C: "Myslím si, že tady nejde o názory a o diskusi. Moravské iniciativy se sešly a prodiskutovaly to. A shodly se, že se zatím nejedná o oficiální vlajku Moravy a že to tedy odloží až na dobu, kdy Moravané skutečně získají opět Moravu do své správy. Potom, že se k tomuto tématu vrátíme. Do té doby, že budeme ctít většinový názor. Toto rozhodnutí padlo především z toho důvodu, že otázka podoby vlajky, stejně jako otázka našeho Slezska, byla našimi protivníky používána proti moravským snahám jako jablko sváru, které opakovaně vhazovali mezi nás. Mnoho moravských patriotů se poté věnovalo právě diskusím o "správné" a "jedině správné" podobě moravské vlajky a vytvářely se až nesmiřitelné skupiny. Úsilí směřované k hlavnímu cíli, tedy k obnově zemského zřízení se dostávalo do pozadí a bylo to ke škodě věci samé. Myslím, že nikdo nezpochybňuje, že tuto otázku lze posuzovat z různých stran a hledisek, podle toho, které argumenty a historická data bereme jako určující."

B: "Který většinový názor a které skupiny? Proběhlo už nějaké referendum mezi obyvateli? Já si stále myslím,, že tyto stránky byly založeny proto, aby se mohlo diskutovat, a přidávat názory, aby jiní pak měli i z čeho vybírat.,. A co se týká vlajky každý si přece vybral tu která se mu líbí, a k té se hlásí. Co se stane když si nějaká většina odhlasuje tu svoji? U mne stejně absolutně vůbec nic , na svém domě si dál vyvěsím tu, která se líbí mě a na kterou mě nikdo nedal ani korunu. Jestli má někdo problém řešit vlajku, já tedy rozhodně ne, já už mám dávno vybráno a když si může jistá skupina nosit tu svoji, tak proč bych nemohl stejně tak já? Mám to odhlasováno a nemám ani co řešit. kapišto?"

C: "Jak je to u nás s referendy víte. Diskusí o vlajce bylo mnoho. Takže obrázek si mohl každý, kdo se o to zajímá, udělat. A každý sám za sebe může používat vlajku, kterou považuje za odpovídající. Jestliže se promoravské iniciativy rozhodly užívat jednu z nich, protože nejednotnost v názoru mezi moravskými patrioty byla skutečně v médiích opakovaně použita proti našim snahám, je to jejich věc. Je to přece jen na úrovni doporučení ! Je to jen vyjádření jejich názoru, na který také mají právo. A jestli už o tom nechtějí diskutovat, je to také jejich právo. Nevidím problém."

B: "... Když referendum nebo anketu nikdo nezorganizuje protože se mu nehodí do krámu pak není ... Takže není co řešit, , Zatím ať se každý hlásí k tomu co se mu libí a co si sám odhlasoval a nebo odhlasovali řádně zvolení zástupci a měl by je respektovat... A jestli má někdo potřebu zviditelňovat to jeho,, tak samozřejmě ani já nezůstanu pozadu a i já dám o sobě vědět, aby si nemysleli že jsou jenom oni. středobod vesmíru."

C: "Zatím ať se každý hlásí k tomu, co se mu líbí. Jistě, to je každého právo a nemyslím si, že by to někdo zpochybňoval. A pokud ano, tak by to tak nemělo být. Já například respektuji to, na čem se ty promoravské iniciativy dohodly, protože se mně to zdá rozumné. Ale jiný názor respektuji. Jsem demokrat."

B: ".. Já tu svoji vlajku nosím na různá shromáždění schovanou, Ale jak tam jen zahlédnu ,stačí jedním okem, že si tam někdo už vytáhl tu svoji, tak okamžitě nemohu zůstat pozadu a hned vytahuji i já tu svoji, aby si nemyslel, že to taky neumím, pokud nikdo nevytáhne, pak ani já ne,.. Ale já nezačínám."

Takže která?

B: "Ta naša."